• Lærke Thømming

Mine langtidsprøver. oh yes! the real deal honey!


HEJ VENNER ! Idag er det d. 22.06.16 og min langtidprøve er 60! også bedre kendt som sladder prøven.

Langtidsprøven er et tal som helst skal ligge på på 53. hvis den er sådan helt picture perfect, kunne ikke være bedre agtig. Mit tal har ikke været helt der nede siden jeg var barn. SO ITS A BIG DEAL.

For lige at sammenligne lidt så lå jeg d.19.02.14 på 82, og det er ikke det højeste jeg har været oppe på, det er bare det højeste jeg kunne finde på papir, som jeg har gemt her hjemme. Jeg er rigtig glad idag. Min sindsyge kamp giver omsider pote.

**** Hvad filan er en langtidsprøve?

En langtidsprøve er en prøve man får taget hver gang man besøger sin diabetes sygeplejerske. Jeg går hver 2. måneden hos steno diabetes center, fordi min diabetes rykker sig så meget fra måned til måned. Mange med diabetes går kun 2 gange årligt. Langtidsprøven er en slags gennemsnit , uden at være det, men den fortæller lægerne hvor du har ligget de sidste 8 uger. (mener det er 8 uger tilbage) Udfra dette tal kan man se om man er i større eller mindre risiko for at så sen-komplikationer af sin diabetes. Sen komplikationer kan bl.a blindhed, problemer med fødder og ben som kan føre til amputation. Man kan også får store problemer med sin lever, som kan føre til man har brug for en transplantation. I sidste ende kan man dø af diabetes sen komplikationer, men vi er idag gode til behandle alle sen komplikationer (:

Så hvad har jeg gjort ??

Jeg har fundet ud af jeg er insulin resistent, det er faktisk det som mange type 2 diabetikere har. Det betyder at cellerne ikke kan optage insulinen korrekt. Derfor tager jeg rigtig store mængder insulin og mine tal stiger og daler HELETIDEN. Det svinger hver dag, heletiden.

men! nu har jeg fundet ud af at hvis jeg går til bussen frem for at tage bilen, så hjælperne det mine celler med at optage insulinen. Der ud over spiser jeg ikke ris, pasta, kartofler og meget lidt brød. (kun når jeg spiser ude, :) man må gerne leve lidt nogle gange) også er jeg begyndt at tælle kulhydrater, som har hjulpet mig med ikke at få for mange lave. (selvom jeg stadig har mange haha)

Jeg har før dyrket motion i fitness center HVER DAG med min søster. Jeg forstod dengang ikke at jeg faktisk blev høj af at dyrke motion, men nu ved jeg at når jeg dyrker intens motion så frigiver musklerne sukker. Det gør de ikke når jeg bare går en tur. Kun under intensiv fitness / sport.

Derfor virker det langt bedre for mig at gå ture, små ture frem og tilbage til busserne.

Sidst mine tal lå så godt var da jeg var barn og mine forældre tog sig af min diabetes.

OG HER ER KVITTERINGEN :)))


Se også mit opslag om den nye og den gamle langtidprøve skala! klik på linket her!

>>> Den nye og gamle langtidsprøve <<<

GOD DAG !!