• Lærke Thømming

The mud boy, Nikolaj 💙✨😃


Nikolaj er en af The mud boys, de løber for diabetes foreningen i en speciel sport hvor der er alle mulige slags forhindringer som en del af løbet. De er bare pisse seje! 💙✨😃

Jeg er selv lidt af en computer nørd, me jeg får mange spørgsmål angående diabetes og fysisk aktivitet. Hvordan gør man, hvor ofte skal jeg tjekke blodsukker? skal jeg spise inden. Jeg må nok erklære at jeg selv oplever at jeg efter intens træning stiger helt vildt og 4 timer efter får MEGA lave blodsukre, så det er ikke min spids kompetance. MEN! det er Nicolajs spids kompetance. Så jeg tænker at jeg ville lade ham svare på hvordan han gør, og give nogle fif til alle jer som måske battler det samme problem. 💙✨😃


The Mud boy Nikolaj:


Det er en kunst at styre blodsukkeret før, under og efter div træning. Problematikken ligger i hvad du træner! Blodsukkeret reagere nemlig forskellig på hvad du træner! Fx fodbold, løb, cardio eller styrke træning. Intensiteten er her meget blandet og derfor reagerer blodsukkeret også der efter. En anden ting er hvordan vores blodsukker reagere på, hvis jeg løber en tur kontra hvis du løber en tur. Her er vores diabetes meget individuel. Det handler om form, krops vægt og hvor vel reguleret den enkelte er. MEEEN kan kun anbefale folk at dyrke motion/sport/idræt! Det er godt for ALLE mennesker og især diabetikere, nu bedere din form er, nu bedere insulin følsomhed for du. Ikke der kommer et tidspunkt hvor insulin ikke længere er nødvendigt. Men du får behov for mindre! Så min anbefaling er: tag ud og leg lidt med det, uden det bliver mega vildt og voldsomt. Find ud af hvad der skal til. Hvorfor reagere mit blodsukker sådan når Nikolaj skriver han reagere på en anden måde jeg nørder det ret meget! Faktisk helt ned i minutter. Hvor langtid kan jeg løbe uden insulin inden mit blodsukker begynder at stige osv I henhold til blodsukker, insulin og mad indtag/sukker. Der er vi simpelthen for forskellige! Og træningen kan også sagtens udfolde sig forskellig! Lad os sige du og jeg er helt ens. Samme form, samme muskulatur, samme vægt og lige vel reguleret! Alder og bla bla bla. Vi skal ud og løbe den samme rute. Hvis du så har et blodsukker til start på 6,0 og mit er 13,0. Så vil det kræve mere for mig at nå mål end dig! 1000 grunde til det. Så nå folk spøger mig hvor ofte jeg måler når jeg er aktiv. Svare jeg så ofte som muligt. Hvor meget insulin tager du? Det kommer an på hvad for sport jeg dyrker.

De fleste som skriver til mig henvender sig typisk på baggrund af mine mange ekstrem løb og den erfaring jeg har. Her er hvert løb meget forskellig. Både kilometer og forhindringer er aldrig ens! Løber ALDRIG med pumpen på mig. (Det kan den bare ikke holde til) Ved lange løb alliere jeg mig altid med nogle tilskuere som jeg kender. (Typisk familie og venner) som har blodsukker apparat og insulin klar! Det sker også jeg ikke kender en sjæl. Her henvender jeg mig til vandposterne og spørger om de ikke vil holde lidt øje med min taske. Derudover har jeg verdens sejeste kammerat som jeg slæber med til alt det her! Han kender mig og ved hvornår jeg er presset på alle punkter. Dyrker du noget på så voldsomt et plan som mig, er det helt ubeskrivelig vigtigt jeg har Kasper ved min side Ellers løber og træner jeg altid med pumpen på og korrigere simpelthen bare mit insulin behov efter hvad mit blodsukker siger. Fuldstændig som alt andet. Føler jeg pumpen er i vejen, ja så tager jeg den ganske simpelt bare af 3 hurtige råd: Dyrk motion Tag blodsukker så ofte du kan Og korriger insulin derefter

TILBAGE TIL MIG, Lærke /MinDiabetes 💙✨😃

Jeg håber i kan bruge Nikolajs råd! Det er ikke det nemmeste i verden at dyrke motion og have diabetes. Jeg svinger selv så meget at jeg i en periode har droppet rigtig motion til gengæld er jeg begyndt at gå mere frem og tilbage til arbejde og skole. Det har hjulpet mig til et lavere mere stabilt blodsukker end når jeg dyrker intensiv motion, så stiger jeg først også falder bagefter, men som Nikolaj så godt beskriver så er motion godt for alle i en eller anden form! vi er sindsygt forskellige så det er bare med at prøve nogle ting af og se hvad der fungere for dig. også test test test..

Knus til jer! 💙✨😃