• Lærke Thømming

Diabetes og Vægt tabt.



Hej venner! 💙✨😃

I ved det ikke, men for.. jeg tror det er 3-4 år siden, der tabte jeg mig 15 kilo ca. :-)

Så jeg tænkte jeg ville ned skrive hvad jeg lærte!

(jeg har for nyligt taget nogle af kiloene på igen, det fordi min langtidsprøve er faldet, jeg tager ALTID på når min langtidsprøve falder, det kender i måske alt tid :) )

Dengang jeg tabte mig, der besøgte jeg stenos diætist, og snakkede med min sygeplejerske, jeg prøvede at gøre det på den rigtige måde, men der skete bare ingenting. Det betød at jeg til sidst bare sagde til mig selv at jeg skulle spise så lidt som muligt hver dag (ikke klogt! man kan slet ikke tænkte!) > men selvom man siger sådan til sig selv, så får man alligevel spist mad hver dag, fordi man bliver så vildt sulten at man bliver nød til det til sidst :D + lave blodsukre.

Jeg trænede sammen med min Søster Laura, som dengang boede tæt på mig, Vi lavede en deal om at vi skulle træne HVER DAG (woops, det må man faktisk ikke!, kroppen skal have tid til at komme sig ovenpå træning) - men vi havde ikke altid tid til træning, og i weekender holdte vi ofte fri :D Så det blev nok ærligt til 4 gange træning om ugen (Det føltes som hver dag!) Ved at vi sagde vi skulle afsted hver dag, så var det kun når der virkelig var noget i vejen at vi ikke fik trænet, hvilket så resulteret i de her 4 gange om ugen > som er rigtig godt for vægttabt.

jeg gjorde med andre ord, alle de der ting som man ikke skal gøre, men skal jeg være helt ærlig så holdte det nok ikke helt i længden, fordi jeg holdte nogle fridage og jeg spiste når jeg blev RIGTIG sulten. Engang i mellem spiste vi rigtig mange Nachos! Min træning stod på i, 8 måneders tid vil jeg gætte på, (jeg plejer at sige et år! for det føltes som rigtig lang tid!) og i løbet af den tid tabte jeg mig omkring de 15. Jeg vejer mig kun når jeg er ude på Steno og de vejer mig. jeg har slet ikke en vægt der hjemme.

Nu har jeg taget lidt på, så nu må jeg igang igen, men hvor bliver det svært uden min sister som ringer til mig og siger SÅ ER DET NU! "jamen" NEEEEJ! NU!

Jeg HADER at træne, jeg føler jeg ser SÅ DUM UD og det gør jeg højst sandsynligt også. Men faktum er at når ens diabetes svinger meget, eller falder så tager man på (Jeg gør ihvertfald) Så for hvert skridt jeg tager ned af min langtidsprøve, så kan jeg se det på min vægt. På den anden side hvis min langtidsprøve stiger, så smider jeg vægt. (men helt ærligt, hvad vil du helst, veje lidt mere og leve 20 år ekstra, eller give de 20 år væk også være tynd med højt blodsukker?, jeg ved godt hvad jeg vil! Jeg vil hellere leve 20 år mere!)

ANYWAYS! Jeg hader at træne, jeg træner ikke for at se godt ud imens jeg træner, jeg træner for at se godt ud senere! Jeg ser dum ud, og jeg bliver rød i ansigtet som en tomat, de fleste gange er jeg TOSSET på mig selv over at jeg tvinger mig selv op og træne, men det skal VI altså!

Jeg kan ikke løbe meget mere end 3 minutter også er jeg ved at døøøø ! :D men ved du hvad.. så længe du er ved at dø, så virker det..

Min trænings rutine:

Jeg gik/løb i 20 minutter som opvarmning. - De første 5 min er altid gå i højere og højere tempo, man skal ikke starte for hurtigt så får musklerne et chok! :D

Så træner jeg muskler, jeg tager 3x10 vægt bevægelser på maskiner. En til lår, en til bryst,armene, en til mere lår/. (hmm jeg træner nok lidt meget lår haha.)

Så løber jeg 20 min mere på løbet båndet. går og løber - men jeg presser mig selv rigtig meget! fordi efter de 20 min så skal jeg hjem! Så WHO CARES hvor rød glødene og svedig jeg ser ud :D - Nogle dage går jeg mere end jeg løber de sidste 20 min, men jeg prøver altid at presse mig selv. Når jeg går så er det også i rask tempo så man heletiden holder pulsen oppe. :) !

Cardio er vigtigt, fordi der taber vi os, muskel træning er vigtigt fordi musklerne bruger energi også når du ikke træner.

Husk at træning skal du kunne holde ud, du skal kunne få dig selv op i trænings centeret igen, det skal ikke være så ubehaligt at du aldrig kommer igen. :D

Insulin og vægt tab:

Insulin gør at kroppen bedre optager maden. Det er derfor ofte at hvis man går ned i langtidsprøve så har man taget mere insulin og derfor har man taget på. DERFOR, hvis du KAN spise low carb, jeg spiser fx ikke pasta ris og kartofler, og skære ned på insulin på den måde, så vil du også tabe dig. (siger de kloge,) (HUSK at din diabetes og at du har det godt i kroppen kommer først! ikke vægttabt!!)

Jeg brugte også appen lifesum til at putte min mad ind i hver dag, den holder øje med dit kalorie indtag, så du ikke spiser for mange kalorier på en dag. Når man skal tælle kulhydrater og insulin og alt det der, så er det rart at have en app som holder styr på kalorierne for mig. en ting mindre at tænke på. Den husker dig også på at drikke vand! > vigtigt! man spiser mindre hvis man drikker mere vand.

Alt i alt 💙✨😃

Sys jeg bare du skal være glad for den du er. - Men hvis du går rundt og har det skidt med de ekstra kilo, så kan jeg godt forstå du vil gøre noget ved det. Har ud det der imod godt med dig selv på trods a lidt ekstra kilo så - You go girl! (or man)

En anden sjov bemærkning:

hvor er det mærkeligt når man besøger bl.a steno at de der laboranter som vejer mig, de roser mig altid for at jeg taber mig. INDEN jeg har fået min langtidsprøve.. jeg kunne jo ligeså godt have tabt mig pga ketoner og alt for højt blodsukker? . Det fjollet de roser en når man taber sig.. fordi for de fleste også mig selv, betyder det 9/10 gange at jeg er steget i min langtidsprøve.

#vægttab #diabetes